Aluminium tank voor uw klassieker

Alle klassieke auto’s hebben een exemplaar aan boord: een brandstoftank. Vaak grote, onhandige, roestige, lompe en zware dingen, die vanwege hun afgevulde gewicht erg van invloed zijn op de rijervaring.

Want neem maar eens 80kg extra mee in een klassieke auto – dat heeft gelijk gevolgen voor rij- en remgedrag. Om het gewicht enigszins te beperken kan er worden gekozen voor een brandstofbank van aluminium. Die zijn lichter van gewordt dan de stalen variant en heeft als groot voordeel dat ze niet roesten. Niet voor niets wordt in de klassieke autosport/motorsport gekozen voor aluminium brandstoftanks.

Naast ingebouwde tanks is er ook nog een categorie klassiekers die brandstoftanks achterop de auto hebben geplaatst. Denk maar eens aan de grote oude Bentley’s en MG’s uit de jaren 40 en 50. Voor deze auto’s zijn vrijwel geen goede gebruikte onderdelen meer te vinden en is de keuze van een nieuwe aluminium tank een zekere en relatief snelle oplossing. Wij zorgen voor een exacte kopie van de originele tank en werken ‘m af op de juiste wijze. Ook voor motorfietsen en Custombiks maken wij aluminium brandstoftank op maat.

    

Het lassen, klinken, vouwen van aluminium voor brandstoftanks is een vak apart. Aluminium heeft een erg kort smeltmoment: eenmaal op smelttemperatuur is het al snel onhandelbaar zacht geworden, waar staal veel meer speelruimte geeft.Radboud Restoration heeft de kennis en kunde in huis om aluminium tanks op maat te maken. Niet alleen voor onder- of inbouw, maar ook voor opbouw voor pre-war classics en motorfietsen. Onze snij- en zetbanken geven ons de mogelijkheid om aluminium beplating is alle mogelijke vormen en maten te verwerken zodat uw klassieker of pre-war classic een gewichtbesparende en roestvrije brandstoftank aan boord heeft.

Radboud Restoration weet als geen ander hoe aluminium moet worden toegepast in klassieke auto’s. Het is een erg prettig materiaal om mee te werken maar heeft toch ook een keerzijde. Aluminium wordt niet als een ‘edel’ metaal gekenmerkt. Door direct contact in constructies tussen aluminium en overige metalen als bijvoorbeeld staal (plaatwerk) en RVS (bouten, moeren) zal door de verschillende mate van geleiding tussen de verschillende materialen het minst edele metaal aangetast worden: aluminium. Het gaat dan niet roesten zoals staal, maar het kan wel oxideren en vervolgens verpulveren. Denk maar aan de oude tuinstoelen die een winter hebben buitenstaan. Wij zorgen daarom voor een goede scheiding tussen het aluminiumen andere metalen door een niet geleidende kunststof strip, ring of coating aan te brengen en het overige metaal correct te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

En vergeet niet: wat met een aluminium tank kan, kan natuurlijk ook met oliereservoirs voor rem- en stuurbekrachtiging. Neem contact met ons op om te kijken of uw klassieker ook zijn/haar vloeistoffen veilig en licht met zich mee kan gaan nemen: zorgeloos en lekvrij!

This is Sliced Diazo Plone Theme