Houtwerk klassieke auto

Veel - vaak Engelse - klassieke auto’s, hebben hout als onderdeel van de constructie, met name vooroorlogse modellen staan erom bekend.

Hout is niet alleen mooi materiaal om mee te werken, maar ook om te verwerken. Het kan immers in alle vormen en modellen worden gezaagd, gelijmd, gefreesd of gebogen. Maar hout heeft ook een nadeel: mits niet goed genoeg behandeld is het kwetsbaar voor verschillen in temperatuur- en vochtigheid. Houtrot kan op de loer liggen. En dat zien we bij restauraties helaas vaak bij klassieke auto’s terugkomen.

Het klassiek bewerken van de juiste houtsoorten voor uw auto is ons op het lijf geschreven. Voor het binnenframe van een auto kiezen we vaak voor essenhout. Dat is licht van kleur en heeft een zeer dichte structuur en is daarnaast niet al te zwaar van gewicht. Niet voor niets wordt al vanaf 1938 door Morgan essenhout gebruikt voor het maken van frames waarover de aluminium carrosserie wordt geklopt. Velen kennen ook de Moris Traveller, nog zo’n Engelse auto waarbij het houten frame duidelijk zichtbaar onderdeel uitmaakt van de opbouw. Helaas zijn veel van deze frames in de loop van de tijd weggerot en zijn er nog maar weinig specialisten die zo’n houten frame kunnen reproduceren.

Radboud Restoration heeft in de loop van de jaren erg veel ervaring opgedaan in houtwerk restauraties van klassieke auto's. We hebben niet alleen de kunde, maar ook de materialen en juiste gereedschappen en machines om het zo belangrijke houtwerk van uw klassieke auto te repareren, herstellen of te vervangen. We ‘lezen’ het hout, maken zorgvuldige keuzes in te gebruiken uitsnedes en verwerken het met de grootste precisie. Het gaat tenslotte om een origineel resultaat.

Een ander soort houtwerk in veel klassieke auot's betreft het interieur. Veel houten interieurs zijn onder invloed van vocht en zonlicht verbleekt en is de beschermende vernislaag vergaan. Het fineer komt vrij te liggen en breekt dan los van de ondergrond. Erg zonde, want dit houtwerk zit vaak juiste op goed zichtbare plaatsen in het interieur. Bij het restaureren van fineer en fijn houtwerk beginnen we meestal met he verwijderen van de vernislaag. Als het mogelijk is repareren we met het losgekomen fineer de schade, maar wanneer dat niet meer mogelijk is zullen we een heel deel fineer moeten vervangen. Hierbij zorgen we uiteraard voor de best passende fineerdelen. Niet alleen qua kleur, maar ook qua structuur van nerf en verkleuring. Na het zorgvuldig verlijmen van de nieuwe houtwerk wordt alles licht en vlak geschuurd en vervolgens voorzien van vele blanke laklagen die als laatste gepolijst worden. Hoe meer laklagen, hoe dieper de glans en tekening van het uiteindelijke resultaat.

Radboud kiest voor duurzame laklagen, waardoor een natuurlijke en langdurige finish wordt bereikt. De uiteindelijke houtwerk delen van de klassieke auto worden zorgvuldig teruggeplaatst in het interieur van uw waardevolle bezit.

This is Sliced Diazo Plone Theme